Sunday, February 15, 2009

Het Creationisme is pure onzin

Het Creationisme is pure onzin en feitelijke pseudowetenschap

Ik had niet gedacht dat ik in dit Darwin jaar (en, International Year of Astronomy, the Universe is Yours to Discover) nog stelling zou moeten nemen tegen een stel idioten die het in hun hoofd gehaald hebben om huis aan huis miljoenen brochures te gaan verspreiden om het Creationisme te propageren.
Maar binnenkort valt de Bijbellezers propaganda dan toch in de brievenbus.
Ik ben benieuwd of die met miljoenen steun van Urkervissers en andere Biblebeltfanaten gefinancierde brochure ook in de bussen met de Nee/Ja stickers voor ongewenst drukwerk gaat vallen.
Ook vraag ik me af of die zwartekousenkerk brochure met zwart geld gefinancierd is, in Urk werd indertijd nogal wat zwarte vis via de afslag verkocht.
Maar voor de oprechte gelovigen in die kringen geldt al heel lang: "het doel heiligt de middelen".

Heel lang geleden zat ik op een christelijke basisschool en eens in de week kwam daar zo'n gereformeerd domineetje godsdienstles geven.
Op een zeker moment ging het over het heelal, toen stelde ik in mijn jeugdige onwetendheid een vraag waarop de heer godsknechtje geen antwoord wist en zei dat ik dat soort dingen niet mocht vragen.
Zodoende ben ik al op zeer jeugdige leeftijd Atheïst geworden en met veel plezier gebleven.
(Het was net in de tijd dat de Spoetnik over Nederland kwam, en ik met een nachtkijker ook het heelal begon te bestuderen en er allerlei vragen opkwamen.)
Wie op de website van de Creationisten kijkt en ziet wie er in het Comite van Aanbeveling zit, weet precies uit welke hoek de wind waait. (Conservatieve intolerantie en anti-wetenschappelijke ideeën scoren hoog, Christelijke Taliban avant la lettre).

Dat Minister Maria van der Hoeven (toen Wetenschap, nu floppende Economie) een aantal jaren terug heel onwetenschappelijk het Creationisme en 'Intelligent Design' aanprees is nog daar aan toe, - het was in de Bush tijd die de oorlog in Irak begon met 's morgens vroeg in de Bijbel lezen om wat kruistochten inspiratie op te doen (het heeft hem weinig geholpen).
Maar dat we nu na alle EO nonsens nog een zootje dooie bomen in de bus krijgen met propaganda om vooral niet zelfstandig te denken vind ik wel het toppunt.
Desondanks: "Leve de vrijheid van meningsuiting!"
Hoewel, het is net alsof verdomme iemand je een traktaatje van de Jehova's in je fikken duwt in plaats van de Scientific American.




No comments: